בית ספר תיכון שער הנגב

בשיתוף עם: יובל גני אדריכלים

מיקום הפרויקט: שער הנגב

היקף הפרויקט: שטח מגרש: 52 דונם, שטח בנוי: 14,000 מ"ר

שנת הקמה: 2012

המזמין: מועצה אזורית שער הנגב

 

קרא עוד

בית חינוך שער הנגב, המונה 1200 תלמידים, עובר בקרוב למשכנו החדש בקרית החינוך הסמוכה למכללת ספיר, בתוקף קביעה של בג"צ למגן את מבני החינוך בישובים בעוטף עזה. בית הספר הממוגן החדש ניצל את ההזדמנות לבינוי חדש וממוגן, להתאימו לעקרונות החינוכיים של בית הספר. תכנון המיגון בבית הספר התבסס על הוראות פיקוד העורף בנדון.

התפיסה החינוכית:
תפיסת החינוך של בית הספר דוגלת במתן אפשרות לכל תלמיד לבטא עצמו ויכולותיו ובמתן אפשרויות ביטוי יצירה, תוך קשר הדוק בין התלמידים לבין המורים. גישה זו מסתמכת בחלקה על תפיסת חינוך אמריקאית בשם HTH (HIGH TECH HIGH), לכן תוכנן הקמפוס החדש הממוגן ב- 6 בתי כתות small schools, כאשר כל בית הוא עבור שכבת גיל, ובנוסף מקבץ מרכזי של מבני מדעים, אומנויות, טכנולוגיה ומנהלה, כאשר האודיטוריום הממוקם בכניסה, המשמש גם כבית כנסת ומהווה את נקודת המוקד של החלק המרכזי.

החצר:
קמפוס בית הספר משתרע על שטח של כ- 52 דונם (בגלל דרישות המיגון להרחקת מבנים זה מזה).
כאשר חצר בית הספר (שתוכננה ע"י אדריכל הנוף, חתן פרס ישראל, דן צור ושותפו ליאור וולף), מהווה חלק אינטגרלי של אזור הלימוד, השהייה והפעילות החברתית. בשטחי החוץ שולבו אמפיתאטרון פתוח, אזורי כנוס ולימוד, אזור לגידול צמחיה וטיפול בחומרי מיחזור ואזורי לימוד ותצוגה חיצוניים. בפיתוח שולב גן עתיקות אשר בו יוצגו עתיקות שנאספו באזור. המיגוניות המפוזרות בחצר (לפי דרישות פיקוד העורף), ישמשו גם הן כמוקדי פעילות ויצירה לתלמידים. כל שכבת לימוד – (חטיבת ביניים וחטיבת התיכון) מורכבות משלושה מבנים, קיבלה "טריטוריה" משלה ואזורי פעילות יעודיים לשכבה. למרות שהקמפוס ממוקם על מדרון קל, הצליח אדריכל הנוף למזער את המדרגות ורוב התנועה בין המבנים נעשית על גבי מישורים משופעים ומאפשרת נגישות קלה, במיוחד לנכים. תכנון המיגון בית הספר מאפשר הגעה לתחנות אוטובוס ממוגנות ומשם נגישות למקבצי הכתות והמבנים האחרים, בשבילים שלאורכם פזורות מיגוניות, כך שבית הספר יוכל לקיים שגרת לימוד רגילה גם בעת מתח בטחוני.

בית הכתות:
בכל מבנה הכתות הוקצה שטח משותף גדול בכל קומה, לצורך מפגשים בין התלמידים, קיום פעילויות משותפות והצגת עבודות התלמידים. במבני הכתות שולבו חדרי מורים – 2 בכל קומה, על מנת לחזק את הקשר בין התלמיד והמורים ולאפשר שהיה מתמדת של המורים ביחד עם התלמידים.

תכנון בר קיימא:
בית הספר תוכנן לפי עקרונות בניה בת קיימא, תוך שימוש בחומרים מבודדים תרמית ואקוסטית, חומרים בולעי רעש על מנת לאפשר תנאי לימוד נאותים, מערכות החשמל ובמיוחד התאורה – הן חוסכות אנרגיה. מערכת מיזוג אוויר עובדת בבקרה מתמדת לחסכון מירבי ולשימוש מינימלי. מי הגשמים נותבו להשקיית הצמחיה מחוץ למבנים, הצמחיה נבחרה ככזו החוסכת מים ורובה צמחיית ארץ ישראל. שטחי הדשא הם מינימלים ונעשה שימוש מקביל בדשא מלאכותי. בחצר בי"ס הוקצה מקום לריכוז חומרים למחזור ועבודות התלמידים יטפלו בחומרים ממוחזרים.

תהליך התכנון:
יש לציין כי תהליך תכנון בית הספר נעשה תוך שיתוף פעולה מלא בין צוות המתכננים למורים ולתלמידים. התלמידים תושאלו בתחילת התכנון על רצונותיהם ומשאלותיהם והאופי הרצוי להם בבית הספר החדש. המורים היו שותפים מלאים לתהליך ולהחלטות המתקבלות ונעשה מעבר מתמיד על תהליך התכנון והביצוע.