הרכבת הקלה תל-אביב, הקו הירוק

מיקום הפרויקט: תל אביב

היקף הפרויקט: 6.2 ק"מ

שנת הקמה: בעבודה

המזמין: נ.ת.ע.

מנהלת פרויקט: אריה צוק

קרא עוד

קו רכבת קלה, עפ"י תמ"א 23 /א/4 נועד לקשר בין דרום מטרופולין גוש דן (חולון, ראשון לציון) לבין מרכז ת"א, האוניברסיטה, הרצליה וקריית עתידים. אורך הקו 39 ק"מ עם 61 תחנות, בשתי זרועות מראשון לציון דרך חולון, מרכז תל אביב ושלוחות להרצליה וקריית עתידים.
הקו מחולק לשלושה מקטעים, אשר כל אחד מהם מתוכנן ע"י צוות מתכננים נפרד מול חברת נ.ת.ע שמרכזת את הפרויקט מטעם משרד התחבורה.
מנהלי התכנון של המקטע המרכזי הוא משרד המהנדסים לוי שטרק בע"מ.
אורך המקטע המרכזי הוא כ- 6.2 ק"מ, מתוכם 4.5 ק"מ במינהור. המקטע כולל 5 תחנות על פני הקרקע (נורדאו, סלמה, קיבוץ גליות, אבו כביר וגיתית), ו-5 תחנות תת-קרקעיות – תחנות ארלוזרוב, רבין, דיזינגוף קרליבך ולוינסקי.
עבודת התכנון של משרד מנספלד-קהת כמתכנן האורבני, כללה:
א. ניתוח האיזורים בהם מתוכנן התוואי וסיכומו בדו"ח אורבני.
ב. בחינת תכנון החלופות לתוואי, השוואה ביניהן, דירוגן והמלצה על חלופה נבחרת.
ג. בחינת חלופות למיקום התחנות.
ד. העמדת התחנות ותכנון סביבת הרחוב ונגישות הולכי הרגל לתחנות.
ה. פיתוח דגמים לתחנות תת-קרקעיות ותחנות בפורטל. תכנון 3 תחנות תת-קרקעיות (ארלוזרוב, רבין ודיזינגוף) ותחנה אחת בפורטל (לוינסקי) . פיתוח פרוגרמה לתחנות ופירוטן בעזרת יועצים ובתאום מול חברת נ.ת.ע .
ו. תאום התכנון מול עיריית תל אביב, משרד התחבורה, מול צוותי תכנון של קווי רק"ל אחרים החוצים את התוואי ומול פרויקטים עתידיים לאורך הקו.

התוואי של המקטע המרכזי של הקו הירוק עובר ברובו במרקם אורבני צפוף. האתגר התכנוני שעמד בפני המתכננים האורבני היה לשלב את הרק"ל באופן שישפר את מרחב הרחוב תוך חיזוק מעמדם של הולכי הרגל ורוכבי האופניים והרחבת הרצועות המשרתות אותם.